Jumaat, 20 Januari 2012

KONVOI JELAJAH BORNEO 2011 DAY 10 (BANJARMASIN-PALANGKARAYA)

Assalamualaikum....
28.11.2011 – Begitu pantas masa berlalu,, dalam tak sedar rupanya sudah sepuluh hari kawe berjalan bagi mengejar misi menawan tanah Borneo. Hari ini kalau ditengok dari jadual kami akan bergerak ke Palangkaraya iaitu salah satu daerah yang terdapat di Kalimantan Tengah (KALTENG) dan kawe diberi tugas untuk memimpin konvoi pada hari ini. Jarak perjalanan pada kali ini tidaklah jauh dan kami juga difahamkan jalan yang akan kami lalui semuanya bertar cantik. Cuma ada beberapa kilometer jalan yang masih dalam pembaikan.

Disebabkan kami dihidangkan dengan perjalanan yang panjang pada hari sebelumnya yang menyebabkan kami kepenatan. Kami mengambil keputusan seperti kebiasaannya untuk bergerak agak lewat sedikit kerana kami perlu mendapatkan kembali tenaga yang telah hilang. Pagi ini, jam 10 pagi baru kami berkumpul dihadapan hotel dan kelihatan rakan-rakan dari Banjarmasin telah ada yang menunggu. Rencana pada pagi ini adalah untuk melakukan beberapa perkara yang boleh dikatakan penting bagi kami. Pertama kami perlu makan kerana semalam kami ‘terlupa’ untuk makan malam kerana kami sampai di Banjarmasin pun dah sekitar jam 1 pagi. Kedua kami akan melakukan urusan untuk tukaran wang kerana wang yang ada telah sedikit susut. Dan perkara ketiga yang kami akan lakukan adalah untuk cari kedai bike untuk repair fork depan bike Aki Anis yang bocor.

Dihadapan hotel tempat kami menginap

Makan dulu sebelum gerak...

Semua itu kami lakukan sekitar 3 jam sebelum kami secara rasmi bergerak menuju Palangkaraya. Tetapi semasa menunggu bike Aki diperbaiki, kami sempat dibawa ke sebuah kedai barangan motorsikal yang paling besar di Banjarmasin yang dikenali sebagai PISTONS kalau tak silap kawe. Disini kami sempat untuk membeli beberapa barangan yang mungkin tidak terdapat di Malaysia. Jika ada pun mungkin agak mahal.
Jam 1 tengahari kami mula bergerak meninggalkan Kota Banjarmasin dengan diiringi oleh rakan-rakan dari Banjarmasin sendiri. Pergerakan kami dalam kesesakan lalulintas di Banjarmasin agak perlahan walaupun ada bikers tempatan yang bertindak sebagai pembuka jalan bagi kami. Seperti biasa kami akan berhenti untuk mengisi petrol terlebih dahulu sebelum meneruskan perjalanan.

Sekitar perjalanan kami sebelum Jambatan Barito

Dalam perjalanan kami seterusnya dibawa untuk singgah di sebuah jambatan iaitu Jambatan Barito. Konsep jambatan ini sebenarnya adalah merupakan jambatan gantung yang diikat dengan kabel-kabel pada tiang yang besar. Disini kami sempat untuk bergambar kerana tidak pasti bilakah masa kami berkesempatan untuk datang lagi. Sewaktu bergambar, kami dapat rasakan jambatan sedikit bergegar dan bergoyang. Bimbang juga dalam hati takut-takut runtuh. Maklumlah pada musim tu kedengaran berita jambatan Kutai Kartanegara yang terletak di Kalimantan Timur runtuh dan konsep jambatannya juga adalah sama iaitu jambatan gantung.

Selesai kami bergambar kami bergerak lagi dan kali ini rakan-rakan dari Banjarmasin yang mengiringi kami hanya 3 buah bike sahaja ditambah dengan peserta konvoi. Ketika ini pergerakan kami sekitar 80 km/j dan melalui beberapa kawasan perkampungan. Disini kami di ingatkan supaya memandu dengan berhati-hati kerana sepanjang perkampungan ini masih mengamalkan hukum adat yang kuat. Ini bermakna kami tidak boleh melanggar apa-apa binatang peliharaan apatah lagi orang. Dan jika terlanggar mungkin bike kami yang akan menjadi taruhan. Maklumat ini sebenarnya membuatkan semua antara kami berhati-hati agar tidak terlanggar apa-apa yang boleh dikategorikan peliharaan.

Dengan kelajuan yang terkawal kami menelusuri perkampungan dengan penuh hati-hati. Setelah sejam menunggang dari selepas Jambatan Barito dilihat ke langit awan mula bertukar gelap. Kawe mengjangka pasti kami akan bermandikan hujan. Tapi kami bernasib baik kerana sewaktu hujan mencurah kami sebenarnya tiba disuatu tempat yang strategik untuk berhenti mengelak dari dibasahi hujan. Peluang inilah kami gunakan untuk mengisi perut kami kerana tempat yang kami berhenti boleh dikatakan seperti tempat Rawat & Rehat (R&R) yang dikenali sebagai Rumah Makan Candi Laras.

Perut yang kosong sudah kami isi dan hujan yang menyirami telah berhenti. Kami seterusnya meneruskan lagi perjalanan untuk ke Palangkaraya yang memakan perjalanan lebih kurang dua jam sahaja lagi. Tidak jauh kami berjalan apabila isyarat hujan lebat akan turun. Masa ni kawe dan beberapa peserta lain berhenti bagi mengenakan baju hujan. Cuma waktu ni bikers dari Banjarmasin yang mengiringi kami dan Aki Anis yang tidak ada baju hujan. Oleh kerana hujan yang lebat kami mengambil keputusan untuk berhenti disebuah rumah penduduk tempatan yang kelihatan kosong.

Hampir sejam kami berhenti dan apabila hujan mulai reda kami meneruskan lagi perjalanan kami. Kali ini kami bergerak dengan perlahan kerana jalan yang basah ditambah dengan sedikit hujan yang masih menitis. Tetapi semua itu kami tidak hiraukan kerana ketika ini pemandangan kiri kanan jalan begitu mengasyikkan kerana kami melalui jambatan yang merentasi kawasan paya bakau sejauh 15 kilometer. Panorama inlah yang menyebabkan kami lupa akan kesejukan hujan yang menyirami kami.

Hari kelihatan mulai senja kerana waktu sudah menunjukkan jam 6.00 petang. Bermakna sekejap lagi hari akan bertukar gelap. Dengan hari yang hamper gelap kami menuju ke Palangkaraya. Ketika hampir memasuki Kota Palangkaraya, kami ditahan oleh puluhan bikers yang memang menanti untuk menyambut kedatangan kami. Kedatangan kami disambut dengan kami diiring ke sebuah tempat yang merupakan Rumah Kelab bagi kelab Ikatan Motor Indonesia (IMI) di Kota Palangkaraya. Disini kami melakukan beberapa perkara lazim yang seperti bergambar sebelum kami dibawa ke sebuah hotel yang dikenali sebagai Hotel Melati Serasi pada jam 7.00 malam. Kali ini penginapan kami tidaklah semewah seperti kebiasaan kami tinggal tetapi tetap selesa dan bike juga dapat disimpan dengan selamat dengan bayaran lebih kurang RP100000.

Pada sebelah malamnya pula kami dibawa oleh bikers tempatan untuk mencari kedai makan bagi mengalas sedikit perut. Pada mulanya pilihan kami adalah ikan bakar tetapi kerana agak susah mencarinya, kami kemudiannya dibawa ke sebuah kedai yang menyajikan masakan padang. Bagi kami masakan yang dimasak memang membangkitkan selera dan boleh dikatakan semuanya sedap. Untuk makan kami pada malam itu telah disponsor oleh orang kuat bikers Palangkaraya.

Selesai makan kami seterusnya dibawa untuk melawat sekitar Kota Palangkaraya. Sewaktu dibawa mengelilingi Kota Palangkaraya, barulah kami sedar bahawa Kota Palangkaraya sebenarnya luas, cuma namanya sahaja yang tidak segah kota-kota lain di Kalimantan ini.

Pada jam 11 malam kami tiba di hotel tempat kami menginap selepas mengelilingi Kota Palangkaraya. Tapi sayang…kami tidak mendapat gambaran yang sepenuhnya kerana keadaan malam yang gelap. Sewaktu dihotel beberapa kali bekalan Elektrik terputus dan pihak hotel terpaksa menggunakan Genset yang mengeluarkan bunyi yang kuat. Malam itu kami tidur diulit dengan dendangan dari Genset. Untuk perjalanan esok…. Malas kawe nak pikir… Teruk atau tidak teruskan saja……..